Droga w Kamiance po remoncie.

Polityka, wydarzenia, opinie, problemy, komunikacja
Awatar użytkownika
zWiatrem
kapral
Posty: 129
Rejestracja: 27 kwie 2012, 11:26

Droga w Kamiance po remoncie.

Post autor: zWiatrem »

Zwiedziłem nowo wyremontowaną drogę na Kamiance i podzielę się moją oceną oraz odniosę się do artykułu nawiązującego do tej drogi.
Droga w Kamiance odebrana

Liczący około 4,5 km odcinek na trasie Goworowo-Kamianka-Pomian doczekał się gruntownej przebudowy. Remont polegał m.in. na wzmocnieniu poboczy m.in. poprzez wymianę gruntu, pracach związanych z recyklingiem, położeniu trzywarstwowej nawierzchni, uporządkowanie terenu wokół drogi.

Zadanie realizowane było w ramach tzw. funduszy klęskowych, tj. pieniędzy na odbudowę infrastruktury zniszczonej w wyniku klęsk żywiołowych oraz z budżetów gminy Rzekuń i powiatu ostrołęckiego. Modernizacja drogi kosztowała 3,6 mln zł, z czego środki Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji wyniosły 2,44 mln zł, gminy Rzekuń 730 tys. zł. Pozostałe pieniądze to wkład własny powiatu.

Po przebudowie droga ma 8 metrów szerokości (jezdnia wynosi 6 metrów). Po obu jej stronach biegną metrowe pasy przeznaczone dla ruchu pieszo-rowerowego. Dla bezpieczeństwa linię oddzielającą te pasy wyposażono w elementy odblaskowe tzw. kocie oczka. Ponadto wykonano odwodnienie, przepusty, zjazdy na posesje i drogi publiczne.

Wykonawcą robót było Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe "Ostrada" z Ostrołęki.

Odbioru dokonano we wtorek 20 października w obecności przedstawicieli powiatu ostrołęckiego, gminy Rzekuń, Zarządu Dróg Powiatowych w Ostrołęce, wykonawcy oraz mieszkańców Kamianki.
http://www.moja-ostroleka.pl/art/144594 ... na-zdjecia

Droga od lat dopominała się remontu, a że odbudowano ją podwyższając jej standard, można tylko dziękować.

Opinia.
Znaki pionowe.
Projektant i wykonawca nie poszli na ilość tylko na jakoś. Znaki są w ilości ile trzeba i tylko tam gdzie były potrzebne. Mam tylko uwagę do znaków tymczasowych, postawionych na kolejnym odcinku do remontu (odcinek we wsi Korczaki). Znaki te zawieszone są za nisko i zbyt blisko postawione w skrajni jezdni, łatwo o nie zawadzić, szczególnie narażeni są rowerzyści, którzy mogą o nie zawadzić ramieniem lub rozbić głowę.

Znaki poziome
Rzadko spotyka się oznakowanie poziome na bocznych drogach. Na tej drodze jest ich mnóstwo. Droga oznaczona jak z podręcznika. Moglem się tylko przyczepić, że na jednym z przystanków bez zatok, zapomniano namalować linii P-17
czyli linii przystankowej Obrazek

Rowy odwadniające
Rowów jest mnóstwo, są prawie na całej długości drogi. Nie tylko na terenach leśnych i przy łąkach, ale także na obszarze zabudowanym. W wielu miejscach są głębokie, a że blisko jezdni , są doskonałe by wyeliminować w okolicy pijanych rowerzystów i dzieciaki na skuterach.
Zaskoczyło mnie, że w niektórych miejscach wzmocniono krawędź jezdni kratami betonowymi. Kraty te pewnie oddrenują część wody do miejsca gdzie będzie mogla wpłynąć do rowu, nie niszcząc pobocza.
Wzmocnione pobocza widać na tym zdjęciu.
Obrazek
jak powiększycie obrazek, to widać te kraty tuż za ludźmi.

Niestety jakichkolwiek wzmocnień jest bardzo mała ilość i mimo ze droga co oddana niedawno, woda już niszczy ściany rowów przy poboczach. Są już liczne obsunięcia od spływającej po deszczu wody. Na razie są to małe osuwiska, ale będą rosły. Nie pilnowane doprowadzą do niszczenia poboczy i jezdni.

Odwierty kontrolne.
Wykonawca nie zasklepił odwiertów, które wykonali inspektorzy, by zabrać próbki do kontroli. Koła samochodów ich nie odczują, piesi jednak mogą się na nich potknąć, rowerzyści uszkodzić koła. Zimową porą, mróz może rozsadzić odwiert, niszcząc asfalt i podbudowę.

Obrazek
Po przebudowie droga ma 8 metrów szerokości (jezdnia wynosi 6 metrów). Po obu jej stronach biegną metrowe pasy przeznaczone dla ruchu pieszo-rowerowego.
Pobocza

Nie wiem co to jest pas dla ruchu pieszych. Nie ma czegoś takiego w przepisach, i w prawie o duchu drogowym.
Czyli tą wymyślona przez urzędników bajką nie będę się zajmował.

A co do pasa ruchu dla rowerów, definicja z Prawa o Ruchu Drogowym
Art. 2.

5a) pas ruchu dla rowerów - część jezdni przeznaczoną do ruchu rowerów w jednym kierunku, oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi;
Pas taki oznacza się pionowym znakiem F-19
Obrazek

Oraz poziomymi znakami P-23
Obrazek malowanymi co 50 metrów

Minimalna szerokość pasa ruchu dla rowerów to 150 m.
Czyli droga ma 8 metrów, odjąć 6 metrów jezdni, zostaje 2x1 metr po każdej stronie.
Wniosek:
Kolejna bajka.

Nie powinienem mieć pretensji do autora artykułu, że skopiował tekst ze stron urzędowych. Pod artykułem powinna być jednak notatka, że portal nie odpowiada za "treści nieprawdziwe" w kopiowanym tekście .

Nie mamy tam więc żadnych pasów dla rowerów, mamy za to piękne wydzielone pobocza po obu stronach.
Czyli i rowerzyści bojący się jeździć na rowerach powinni poczuć się odrobinę bezpieczniej.
A wszelkim id*otom na rowerach, którzy nie znają przepisów przypominam, nie jeździ się lewą stroną jezdni, nawet jeżeli pobocze jest tylko po lewej, nawet jak artykuły w prasie wmawiają wam ze to : droga rowerowa lub jakiś inny ciąg rowerowo-pieszy. Rowerzyści maja obowiązek jeździć prawą stroną jezdni lub prawym poboczem.

Piesi mają obowiązek poruszać się tylko lewą stroną jezdni i lewym poboczem.


Podsumowanie.
Na krótkim odcinku droga ta nabrała wyższego standardu, gdyby była zrobiona tak na całej długości od Dzbenina do Goworowa, byłaby bardzo dobrą alternatywną drogą do Goworowa z Ostrołęki. Ruszają prace na odcinku w Korczakach. Kibicuję gminie Goworowo, by tez przyłączyła się do remontu swoich odcinków tej drogi.
--
mrek
szeregowy
Posty: 29
Rejestracja: 01 wrz 2015, 21:46

Re: Droga w Kamiance po remoncie.

Post autor: mrek »

no toś sie napracował
Awatar użytkownika
zWiatrem
kapral
Posty: 129
Rejestracja: 27 kwie 2012, 11:26

Re: Droga w Kamiance po remoncie.

Post autor: zWiatrem »

Zauważyłem błąd w danych.
W jednym ze zdań nie postawiłem przecinka w podanej liczbie.
powinno być :

Minimalna szerokość pasa ruchu dla rowerów to 1,50 m.
(ewentualnie 150cm)

mrek pisze:no toś sie napracował
Może dlatego że mam dość b*rdelu w otaczającej mnie okolicy.
Nie jest już mi do śmiechu, jak ktoś coś robi nie tak.
--
Sarcev
starszy sierżant
Posty: 303
Rejestracja: 19 maja 2005, 17:48
Lokalizacja: oka

Re: Droga w Kamiance po remoncie.

Post autor: Sarcev »

Ważno dodać co jest jeszcze u nas niespotykane, że mamy wreszcie "ścieżkę rowerową" po obu stronach drogi...
Awatar użytkownika
zWiatrem
kapral
Posty: 129
Rejestracja: 27 kwie 2012, 11:26

Re: Droga w Kamiance po remoncie.

Post autor: zWiatrem »

Sarcev
Ty jako rowerzysta nie pisz tak, nawet jak chciałeś napisać ironię.
Urzędnicy i niektórzy nieznający przepisów rowerzyści w to uwierzą.
:(


Ścieżka rowerowa to przestarzała nazwa dróg rowerowych.
A drogi rowerowe to wg przepisów oddzielne byty, oddzielone solidnie od jezdni,
np elementami konstrukcyjnymi.
Droga rowerowa nie może być oddzielona namalowanym pasem.
Drogi rowerowe mogą być jedno lub dwukierunkowe i mogą przebiegać w terenie nawet jak nie ma obok jezdni dla samochodów.

Zaś pasy ruchu dla rowerów (których na tej drodze tez nie ma) i pobocza są jednokierunkowe.
--
Awatar użytkownika
zWiatrem
kapral
Posty: 129
Rejestracja: 27 kwie 2012, 11:26

Re: Droga w Kamiance po remoncie.

Post autor: zWiatrem »

Dla tych którzy nie znają tych pojęć.

Pas ruchu dla rowerów:

Obrazek
Źródło: http://www.wroclaw.pl/nowosci-rowerowe- ... -korzystac

Przypominam, pasy muszą mieć min. 1,50 m, muszą być oznaczone znakiem pionowym F-19 i znakami poziomymi P-23 co 50 metrów. pasy ruchu dla rowerów są jednokierunkowe.

Pasy ruchu dla rowerów to najlepsze rozwiązanie dla miast, są tańsze w budowie niż drogi rowerowe, bo to poszerzenie jezdni, nie trzeba komplikować krzyżowań jak przy drogach rowerowych. To jest po prostu dodatkowy pas ruchu, zaś przy budowie dróg rowerowych trzeba kombinować jak unikać kolizji z pieszymi, jak zmieniać geometrię krzyżowań, by zrobić przejazdy dla rowerów i wiele innych komplikacji. I dodatkowy bonus pasów dla rowerów, łatwo i taniej je się odśnieża :)


Droga dla rowerów
http://wrower.pl/images/strony/021/full ... unkowa.jpg
Jak widać, droga dla rowerów musi być oddzielona od jezdni dla samochodów (i nie wystarczy namalowany pas). Drogę rowerową oznacza się znakiem C-13.
Drogi dla rowerów najlepiej budować za miastem, tam gdzie są drogi na których obowiązuje prędkość większa niż w terenie zabudowanym.

Chciałby dać przykładowo jakieś zdjęcie droga dla rowerów z Ostrołęki, ale niestety w naszym mieście nie ma żadnej drogi rowerowej, są tylko bardzo nieudane parodie dróg rowerowych, którymi miasto się chwali. Da się od biedy nimi jechać, ale nadają się tylko do fałszywego chwalenia się miasta posiadanymi kilometrami jakie to niby wybudowano dla rowerzystów.
Ktoś by powiedział, lepiej to coś niż niż.
Ale jak jestem przeciwny wszelkim cyrkom drogowym, albo się robi dobrze, albo nie udaje się, że potrafi robić.

Może kiedyś doczekam się urzędnika, policjanta WRD i projektanta, który nie udaje, nie cudacy, nie partoli roboty dla miasta Ostrołęka i okolic.
Chciałbym by kiedyś turyści z kraju i ze świata chwalili Ostrołęckie rozwiązania rowerowe, ale na razie można tylko płakać.
Może kiedyś jakiś prezydent, starosta lub radny powie dość tym parodiom , oby jak najprędzej. Powie stop marnowaniu pieniędzy .
--
Sarcev
starszy sierżant
Posty: 303
Rejestracja: 19 maja 2005, 17:48
Lokalizacja: oka

Re: Droga w Kamiance po remoncie.

Post autor: Sarcev »

Dlatego , żeby wszyscy mogli dostrzec ironię napisałem ścieżkę rowerowa w "". Natomiast faktem jest , że to jakiś krok do przodu i nie trzeba będzie jechać pod prąd wydzielonym pasem po lewej stronie. Wiadomo, nie jest to o czym my rowerzyści marzymy, ale jakiś procent bezpieczeństwa czy komfortu jazdy więcej...
Awatar użytkownika
zWiatrem
kapral
Posty: 129
Rejestracja: 27 kwie 2012, 11:26

Re: Droga w Kamiance po remoncie.

Post autor: zWiatrem »

Sarcev pisze:Natomiast faktem jest , że to jakiś krok do przodu i nie trzeba będzie jechać pod prąd wydzielonym pasem po lewej stronie.
Nie wolno jechać lewą stroną, to niezgodne z przepisami i niebezpieczne.
Nie dobijaj mnie takim zdaniem, bo uznam ze całe to moje pisanie jest bez sensu
skoro nikt nie czyta i nie wyciąga wniosków :(
--
robek88
szeregowy
Posty: 2
Rejestracja: 29 paź 2015, 19:24

Re: Droga w Kamiance po remoncie.

Post autor: robek88 »

Szkoda tylko, że ten odcinek nie jest remontowany tj. od skrzyżowania z Goworowską czyli ulica Pomian do torów przed Dzbeninem :(
ODPOWIEDZ