Pociąg do Białegostoku

Polityka, wydarzenia, opinie, problemy, komunikacja
Tapatik
sierżant
Posty: 292
Rejestracja: 18 sty 2007, 17:01

Pociąg do Białegostoku

Post autor: Tapatik »

Skoro tory kolejowe do Łap zostały wyremontowane, to dlaczego nie ma pociągów pasażerskich do Białegostoku?
jermak
kapral
Posty: 124
Rejestracja: 03 mar 2018, 20:36

Re: Pociąg do Białegostoku

Post autor: jermak »

Trudno powiedzieć, ale może wyliczono, że nie ma tych kilkuset chętnych do codziennego podróżowania Ostrołęka-Białystok.
Tapatik
sierżant
Posty: 292
Rejestracja: 18 sty 2007, 17:01

Re: Pociąg do Białegostoku

Post autor: Tapatik »

Dlaczego od razu kilkuset?

Próbowałem znaleźć informację ilu pasażerów trzeba, aby opłacało się uruchomienie linii, ale znalazłem tylko dyskusję z 2012 roku.

Oraz artykuł o pociągach na trasie Warszawa Białystok:
Pasażerowie na nowo odkrywają magię podróżowania koleją. W 2017 roku z usług PKP Intercity skorzystało 42,8 mln klientów, czyli o 4,3 mln więcej niż rok wcześniej. Oznacza to 11-proc. wzrost liczby podróżnych w porównaniu do 2016 roku i osiągnięcie lepszych rezultatów niż przewidywano w prognozach, które zakładały 39,2 mln pasażerów - napisano w komunikacie.
Źródło: https://www.radio.bialystok.pl/wiadomos ... /id/152132

Czyli jeśli jest sensowna linia kolejowa, to pasażerowie się znajdują.
Właściwie to by wystarczyły pociągi do Łap, bo tam można przesiąść się, tak jak obecnie przesiadamy się w Tłuszczu jadąc do Warszawy.
laczor
szeregowy
Posty: 35
Rejestracja: 20 lut 2007, 17:19
Lokalizacja: Warszawa

Re: Pociąg do Białegostoku

Post autor: laczor »

Tory to nie wszystko.
Brak jest infrastruktury do przyjmowania pasażerów. Są stare perony ale one są raczej w stanie rozkładu i także wymagały by modernizacji.
Dodatkowo - i co najważniejsze linia ta leży na styku dwóch województw, gdzie w granicach mazowieckiego znajdują się tylko przystanki Kurpie i Żyźniewo. Do uruchomienia takich pociągów potrzeba porozumienia marszałków województw mazowieckiego i podlaskiego, wspólnej chęci i współpracy. Obecnie nie ma „jednej kolei” i każde województwo organizuje sobie przewozy regionalne w swoim zakresie i na swoim terenie. Często powoduje to problemy właśnie na granicach województw, gdzie połączenia urywają się lub w najlepszym razie trzeba się przesiadać. Wystarczy przypomnieć sobie, że dokładnie z powodu braku takiego porozumienia od ponad 10lat nie kursują pociągi osobowe z Małkini do Czyżewa i Szepietowa.
Czarno widzę też przywrócenie połączeń do Szczytna, gdzie po remoncie linii może się okazać że pociągi dotrą najdalej do Chorzel (o ile o ich uruchomienie zadba województwo mazowieckie). To z kolei w przypadku braku zainteresowania ze strony województwa warmińsko-mazurskiego może oznaczać brak możliwości dalszej podróży w ogóle.
Natomiast dla takich przewoźników jak Intercity Ostrołęka niestety jest „nie po drodze” i kompletnie na uboczu. Technicznie można by uruchomić pociąg Warszawa - Białystok przez Ostrołękę , ale do jego obsługi na odcinku Ostrołęka - Łapy trzeba by zatrudniać lokomotywy spalinowe, których od lat jest deficyt - dużo tych lokomotyw przewoźnik wypożycza od kolei Czeskich, a w rejonie północno-wschodniej Polski obsługują one już połączenia do Suwałk i na odcinku Ełk-Olsztyn.
Niestety jakieś 20 lat temu zrobiono z Ostrołęki kolejowy koniec świata i jeszcze wiele lat minie zanim cokolwiek się w tym temacie poprawi.
Tapatik
sierżant
Posty: 292
Rejestracja: 18 sty 2007, 17:01

Re: Pociąg do Białegostoku

Post autor: Tapatik »

To ta linia nie jest zelektryfikowana?
Czyli zostają składy spalinowe.
Odnośnie drogi na Szczytno to może być kicha, bo marszałek warmińsko-mazurskiego nie jest zainteresowany tym połączeniem.
laczor
szeregowy
Posty: 35
Rejestracja: 20 lut 2007, 17:19
Lokalizacja: Warszawa

Re: Pociąg do Białegostoku

Post autor: laczor »

Wśród linii kolejowych w Ostrołęce zelektryfikowana jest tylko linia do Tłuszcza (i bocznica na Goworki - nie mająca znaczenia w ruchu pasażerskim).

Wcale nie dziwi mnie że warmińsko-mazurskie nie jest zainteresowane prowadzeniem ruchu na tej linii. Wystarczy spojrzeć na ich "ofertę" połączeń regionalnych, a raczej żałosny stan tej oferty. Regres jest tak duży że nawet np. na odcinku Działdowo - Iława na linii magistralnej w dzień roboczy kursują tylko cztery pary pociągów regionalnych, a z Działdowa do Olsztyna oferta jest ograniczona do śmiesznych pięciu par. Na pozostałych liniach których duża część jest i tak nieczynna, nie wygląda to lepiej. Warto przypomnieć, że kilka lat temu "przywrócono" na krótko połączenia ze Szczytna do Wielbarka w sile dwóch pociągów na dobę w dni robocze i jak się można domyślić po kilku miesiącach wożenia powietrza połączenie usunięto z rozkładu jazdy.
Nawet jeśli Mazowsze uruchomi pociągi do Chorzel, to bez możliwości kontynuacji podróży do Szczytna moim zdaniem będą one pozbawione sensu. Chyba że mieszkańcy Raszujki, Jastrząbki czy Zabiela zaczną nagle masowo podróżować do Ostrołęki - co jest raczej mało prawdopodobne.
Tapatik
sierżant
Posty: 292
Rejestracja: 18 sty 2007, 17:01

Re: Pociąg do Białegostoku

Post autor: Tapatik »

Tymczasem w Niemczech wprowadzono bilety miesięczne za 9 Euro.

https://next.gazeta.pl/next/7,168930,28 ... fekty.html

"Bilet ten upoważnia jego właściciela do podróżowania w czerwcu, lipcu i w sierpniu po całych Niemczech wszystkimi środkami lokalnego transportu publicznego."

A my dalej nie mamy pociągu do Białego.
Werbia
starszy chorąży sztabowy
Posty: 602
Rejestracja: 25 cze 2012, 9:54

Re: Pociąg do Białegostoku

Post autor: Werbia »

- Bo Dworzec PKP w Ostrołęce znajduje się poza miastem, i z tego powodu ruch kolejowy pasażerski do i z Ostrołęki nigdy się nie rozwinie?

- A komunikacja autobusowa z Ostrołęką odkąd zwinął się stąd Mobilis też zaczyna być coraz tragiczniejsza, że już nie wspomną o całym dworcu pks i jego otoczeniu w coraz bardziej opłakanym stanie ... ... .... ktoś za taką wizytówkę miasta chyb odpowiada? Prezydent ani Radni Miasta pewnie nie podróżują masowymi środkami komunikacji, to im nie zależy ... .... .... ale co się przygodni podróżni nagadają, to ich ??? :D
laczor
szeregowy
Posty: 35
Rejestracja: 20 lut 2007, 17:19
Lokalizacja: Warszawa

Re: Pociąg do Białegostoku

Post autor: laczor »

Dworzec kolejowy w Ostrołęce rzeczywiście znajduje się w fatalnym położeniu, ale nie trzeba wielkich nakładów by skomunikować go z miastem. Wystarczy dogodny rozkład jazdy MZK, który to szczególnie w weekendy często "rozjeżdża" się z pociągami. Zwłaszcza, że przejazdy MZK są darmowe, więc pasażerowie KM nie muszą dopłacać aby dostać się do miasta.
Fatalne położenie stacji mają też inne miasta, np. Nasielsk. Za każdym(!) razem gdy przejeżdżam przez tę stację, (a przejeżdżam często) pod budynkiem dworca podstawiony jest busik do miasta, który wiezie chętnych za symboliczne pieniądze. Można? Można!
Niestety cena biletu kolejowego z przesiadką w niektórych przypadkach przebija o 10 zł cenę biletu autobusowego (bezpośrednio) Warszawa-Ostrołęka, gdzie jedziemy z Warszawy do Ostrołęki a nie z Warszawy pod .... Rzekuń. Nic więc dziwnego że na podróż w dalszym ciągu nie ma zbyt wielu chętnych.

Połączenia pasażerskie w Ostrołęce rozwiną się już w przyszłym roku. Po ukończeniu modernizacji linii 35 na odcinku Ostrołęka - Chorzele, zgodnie z deklaracją zarządu Województwa Mazowieckiego, który jest organizatorem regionalnych przewozów pasażerskich mają powrócić połączenia pasażerskie w tejże relacji w sile: 8 par pociągów na dobę. Jeżeli scenariusz ten się sprawdzi to będzie bardzo dobra oferta prowadząca niestety ..... znikąd donikąd.

W mojej skromnej opinii, o ile mieszkańcy Chorzel (po 22 latach) w ogóle potrzebują kolei z położonej w lesie (4km poza miastem) stacji kolejowej, to na pewno nie do Ostrołęki tylko do Olsztyna, albo do Warszawy. Przejazdy do Ostrołęki nie będą atrakcyjne, ponieważ tak jak wyżej wspomnieliśmy dworzec jest na peryferiach, w dodatku największe zakłady pracy (elektrownia, Stora Enso itd) znajdują się w jeszcze większej odległości od stacji niż centrum miasta (Wojciechowice - ok 7-8km), a jak działa komunikacja wiemy wszyscy.
Pociągów do Olsztyna nie będzie, bo trzeba do tego jeszcze porozumienia obu marszałków, a takich deklaracji póki co nie ma - bo szlak Chorzele - Szymany pozostanie niezmodernizowany bez odpowiedniego standardu obsługi pasażerów (zdewastowane perony itp). Podróż koleją z Chorzel do Warszawy będzie natomiast dość karkołomnym pomysłem, bo pasażer pojedzie 50 minut z prędkością 120 km/h, najprawdopodobniej klimatyzowanym szynobusem po zmodernizowanym szlaku z Chorzel do Ostrołęki, gdzie później będzie musiał korzystać aż z dwóch przesiadek na stacjach Ostrołęka i Tłuszcz. Pomiędzy Ostrołęką a Tłuszczem natomiast będzie czekać go podróż retro często zabytkowym składem EN57 z prędkością nieprzekraczającą 80 km/h i trzema mijankami po drodze, bo trzeba przepuścić pociągi z przeciwnego kierunku.
Czy będą chętni na taką podróż trwającą pół dnia? Moim zdaniem nie.
Przebieg linii 35 także nie jest zbyt korzystny pod kątem zyskania potoków pasażerskich, ponieważ wiele stacji i przystanków położonych jest z dala od miejscowości (Chorzele, Parciaki itd).
Oby mój pesymizm był omylny, ale jedynym sensownym rozwiązaniem wg mnie byłoby uruchomienie od razu pociągów w relacji Ostrołęka - Szczytno a najlepiej Olsztyn Główny wraz z wakacyjnym pociągiem do Pisza.
Może kiedyś?
Tapatik
sierżant
Posty: 292
Rejestracja: 18 sty 2007, 17:01

Re: Pociąg do Białegostoku

Post autor: Tapatik »

Wakacyjny pociąg nad morze.
Jak zmusić polityków, aby się dogadali odnośnie remontu tego kawałka toru?
laczor
szeregowy
Posty: 35
Rejestracja: 20 lut 2007, 17:19
Lokalizacja: Warszawa

Re: Pociąg do Białegostoku

Post autor: laczor »

Pytaj w Warmińsko - Mazurskim.. Mazowieckie swój odcinek modernizuje teraz.
ODPOWIEDZ