Pociąg do Białegostoku

Polityka, wydarzenia, opinie, problemy, komunikacja
Tapatik
sierżant
Posty: 280
Rejestracja: 18 sty 2007, 17:01

Pociąg do Białegostoku

Post autor: Tapatik »

Skoro tory kolejowe do Łap zostały wyremontowane, to dlaczego nie ma pociągów pasażerskich do Białegostoku?
jermak
kapral
Posty: 113
Rejestracja: 03 mar 2018, 20:36

Re: Pociąg do Białegostoku

Post autor: jermak »

Trudno powiedzieć, ale może wyliczono, że nie ma tych kilkuset chętnych do codziennego podróżowania Ostrołęka-Białystok.
Tapatik
sierżant
Posty: 280
Rejestracja: 18 sty 2007, 17:01

Re: Pociąg do Białegostoku

Post autor: Tapatik »

Dlaczego od razu kilkuset?

Próbowałem znaleźć informację ilu pasażerów trzeba, aby opłacało się uruchomienie linii, ale znalazłem tylko dyskusję z 2012 roku.

Oraz artykuł o pociągach na trasie Warszawa Białystok:
Pasażerowie na nowo odkrywają magię podróżowania koleją. W 2017 roku z usług PKP Intercity skorzystało 42,8 mln klientów, czyli o 4,3 mln więcej niż rok wcześniej. Oznacza to 11-proc. wzrost liczby podróżnych w porównaniu do 2016 roku i osiągnięcie lepszych rezultatów niż przewidywano w prognozach, które zakładały 39,2 mln pasażerów - napisano w komunikacie.
Źródło: https://www.radio.bialystok.pl/wiadomos ... /id/152132

Czyli jeśli jest sensowna linia kolejowa, to pasażerowie się znajdują.
Właściwie to by wystarczyły pociągi do Łap, bo tam można przesiąść się, tak jak obecnie przesiadamy się w Tłuszczu jadąc do Warszawy.
laczor
szeregowy
Posty: 32
Rejestracja: 20 lut 2007, 17:19
Lokalizacja: Warszawa

Re: Pociąg do Białegostoku

Post autor: laczor »

Tory to nie wszystko.
Brak jest infrastruktury do przyjmowania pasażerów. Są stare perony ale one są raczej w stanie rozkładu i także wymagały by modernizacji.
Dodatkowo - i co najważniejsze linia ta leży na styku dwóch województw, gdzie w granicach mazowieckiego znajdują się tylko przystanki Kurpie i Żyźniewo. Do uruchomienia takich pociągów potrzeba porozumienia marszałków województw mazowieckiego i podlaskiego, wspólnej chęci i współpracy. Obecnie nie ma „jednej kolei” i każde województwo organizuje sobie przewozy regionalne w swoim zakresie i na swoim terenie. Często powoduje to problemy właśnie na granicach województw, gdzie połączenia urywają się lub w najlepszym razie trzeba się przesiadać. Wystarczy przypomnieć sobie, że dokładnie z powodu braku takiego porozumienia od ponad 10lat nie kursują pociągi osobowe z Małkini do Czyżewa i Szepietowa.
Czarno widzę też przywrócenie połączeń do Szczytna, gdzie po remoncie linii może się okazać że pociągi dotrą najdalej do Chorzel (o ile o ich uruchomienie zadba województwo mazowieckie). To z kolei w przypadku braku zainteresowania ze strony województwa warmińsko-mazurskiego może oznaczać brak możliwości dalszej podróży w ogóle.
Natomiast dla takich przewoźników jak Intercity Ostrołęka niestety jest „nie po drodze” i kompletnie na uboczu. Technicznie można by uruchomić pociąg Warszawa - Białystok przez Ostrołękę , ale do jego obsługi na odcinku Ostrołęka - Łapy trzeba by zatrudniać lokomotywy spalinowe, których od lat jest deficyt - dużo tych lokomotyw przewoźnik wypożycza od kolei Czeskich, a w rejonie północno-wschodniej Polski obsługują one już połączenia do Suwałk i na odcinku Ełk-Olsztyn.
Niestety jakieś 20 lat temu zrobiono z Ostrołęki kolejowy koniec świata i jeszcze wiele lat minie zanim cokolwiek się w tym temacie poprawi.
Tapatik
sierżant
Posty: 280
Rejestracja: 18 sty 2007, 17:01

Re: Pociąg do Białegostoku

Post autor: Tapatik »

To ta linia nie jest zelektryfikowana?
Czyli zostają składy spalinowe.
Odnośnie drogi na Szczytno to może być kicha, bo marszałek warmińsko-mazurskiego nie jest zainteresowany tym połączeniem.
laczor
szeregowy
Posty: 32
Rejestracja: 20 lut 2007, 17:19
Lokalizacja: Warszawa

Re: Pociąg do Białegostoku

Post autor: laczor »

Wśród linii kolejowych w Ostrołęce zelektryfikowana jest tylko linia do Tłuszcza (i bocznica na Goworki - nie mająca znaczenia w ruchu pasażerskim).

Wcale nie dziwi mnie że warmińsko-mazurskie nie jest zainteresowane prowadzeniem ruchu na tej linii. Wystarczy spojrzeć na ich "ofertę" połączeń regionalnych, a raczej żałosny stan tej oferty. Regres jest tak duży że nawet np. na odcinku Działdowo - Iława na linii magistralnej w dzień roboczy kursują tylko cztery pary pociągów regionalnych, a z Działdowa do Olsztyna oferta jest ograniczona do śmiesznych pięciu par. Na pozostałych liniach których duża część jest i tak nieczynna, nie wygląda to lepiej. Warto przypomnieć, że kilka lat temu "przywrócono" na krótko połączenia ze Szczytna do Wielbarka w sile dwóch pociągów na dobę w dni robocze i jak się można domyślić po kilku miesiącach wożenia powietrza połączenie usunięto z rozkładu jazdy.
Nawet jeśli Mazowsze uruchomi pociągi do Chorzel, to bez możliwości kontynuacji podróży do Szczytna moim zdaniem będą one pozbawione sensu. Chyba że mieszkańcy Raszujki, Jastrząbki czy Zabiela zaczną nagle masowo podróżować do Ostrołęki - co jest raczej mało prawdopodobne.
ODPOWIEDZ